اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دلیجان

سازمان اوقاف و امورخیریه کشور / اداره کل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی

اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دلیجان

سازمان اوقاف و امورخیریه کشور / اداره کل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی

اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دلیجان
شعار سال 1395 سازمان اوقاف و امورخیریه:
اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل
در مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه

این جلسه در حضورامام جمعه محترم حجت الاسلام والمسلمین کرامتی  و رئیس اداره اوقاف و امورخیریه حجت الاسلام آسوده  ومسئولین شهرستان دلیجان و همچنین زائرانی که از شهرهای دور ونزدیک برگزار  شد. که با توجه به روز تکریم  وبزرگداشت از امامزادگان کشور استاد سروری سخنرانی خود را در جوار امامزاده زبیده خاتون سلام الله علیها  با  طرح سه سوال سخنرانی خود آغاز کرد وگفت: چه عواملی باعث حضور امامزادگان در ایران اسلامی  شد؟ سیر حضور امامزادگان در ایران را می توان اینگونه بیان کرد :

1- در دوران حکومت بنی امیه خفقان وفشار به ذریه رسول گرامی اسلام و دوستداران اهل بیت بسیار زیاد بود بطوریکه حجاج بن یوسف هر کجا ساداتی مشاهده می کرد، دستور می داد آنان را به شهادت برسانند و البته این مطلب فقط در رابطه با ذریه اهل بیت نبود بطوریکه دوستداران و شیفتگان ائمه معصومین برای رهایی از فشار حکومت فاسد، مجبور به هجرت به کشورهای اطراف می شدند.

نویسنده کتاب بی بصیرتانی از تاریخ کربلا گفت:حجاج بن یوسف ثقفی 120 هزار شیعه را کشت 16 هزار زندانی در زندانی ها او به سر می بردند که لخت مادر زاد بودند. او قاتل کمیل بن زیاد وقنبر غلام امام علی وسعید بن جبیر بود.بنا براین سخت‌گیری‌های زمام‌داران اموی و عباسی باعث مهاجرت این بزرگوان شد.که به عنوان مثال دعبل شاعر اهل بیت بخاطر فرار از دست حاکمان جبار سالهای سال خانه به دوش زندگی می کرد

2-علل عمده این مهاجرت به کشورمان این بود که ایران در آن زمان کشور امنی بود و زیادخطری ذریه ی ائمه معصومین(ع) را تهدید نمیکرد و محبت و علاقه فراوان مردم ایران به سادات و ذریه ی ائمه اطهار(ع) دلیل دیگری می باشد.

3- یکی دیگر از سیر حضور امامزادگان در ایران را "دعوت" نامید ، چون بعد از هجرت علی بن موسی الرضا (ع) به ایران جهت نشر فرهنگ تشیع و ایجاد فضای تبلیغی در ایران از برادران و خواهران و ذریه ی اهل بیت عصمت و طهارت دعوت نمود تا با کاروانهایی وارد ایران شوند. به عنوان مثال حضرت شاهچراغ(ع) با ۷۰۰نفر و حضرت معصومه(س) با ۳۰۰نفر بصورت کاروان در ایران حضور پیدا کردند و فعالیت تبلیغی و نشر ولایت مداری را عهده دار بودند.

4-یکی از علل دیگر را محبت مردم به خاندان اهل بیت بیان نمود: هجرت ذریه ائمه معصومین و دعوت ایرانیان از آن بزرگواران باعث گسترش حکومتهای علوی و شیعی در ایران شد بعنوان نمونه در طبرستان در آن زمان حکومت شیعی شکل گرفت و این دلیل دیگری برای حضور گسترده امامزادگان در ایران شد.(مازندران)

فواید حضور و مهاجرت امامزادگان در ایران : البته این مهاجرتها فواید فراوانی داشته و دارد  که به چهار مورد اشاره می شود:

اوّل: عامل گسترش و انتشار مکتب حقه تشیّع شدند.

دوم: باعث انتقال پیام مظلومیّت اهل‌بیت رسول خدا گردیده

سوم: حضور این بزرگواران در نقاط مختلف ایران به پناهگاه ومراکز فکری و اعتقادی برای شیعیان و دوستداران اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم» تبدیل ساخته است.

چهارم: منشأ پیدایش و پرورش خانواده‌ها و اعقاب سادات و خلاصه، رشد و نموّ شجره طیّبه دودمانِ پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»  در مناطق مختلف گشته است.

پنجم: یکی از مهمترین فواید حضور این بزرگواران: تبدیل شدن بقاع متبرّکه امامزادگانِ عظیم‌الشّأن به قطب‌های فرهنگیِ درسراسر مناطقِ  کشور است.امروز در سراسر کشور امامزاده های زیادی داریم که واقعا پتانسیل عظیم وپایگاههای مهمی است برای کار فرهنگی در جامعه  ومقابله با جنگ نرمی که دشمن برای نسل جوان به را انداخته است.

بنا براین این بقاع متبرکه، ثروتی معنوی عظیم برای جامعه ماست. خانه‌های امیدی است که بر دل‌ها استوار است؛ و قلوب میلیون‌ها انسان را به سوی خود می‌کشد. شما تصور کنید چه تعداد مجتهد ودانش آموخته مکتب  اهل بیت در جوارحضرت معصومه سلام الله علیها، احمدبن‌ موسی علیه السلام، جناب عبدالعظیم حسنی علیه السلام و صدهاامامزاده دیگرچه تعداد کارهای عام المنفعه صورت می گیرد.

این استاد حوزه در ادامه گفت: چگونه می توان از امامزادگان بهره گیری معنوی داشت: امروز تفکر اومانیسمی و در جامعه نفوذ کرده وبهترین ملجا برای به دام نیفتادن نسل جوان وپرهیز از سقوط وانحراف وانحطاط همین امامزادگان کشور هستند.درجوار این بقاع متبرکه وبه برکت همین امامزادگان است که معارف واخلاقیات واعتقادات مردم  می تواند با گفتار اهل بیت در زندگی به کار گرفته  شود.

نویسنده کتاب اخلاق کریمانه گفت:امروز نیز پس از گذشتِ قرن‌‌ها از شهادت یا رحلت آن بزرگواران، تأثیراتِ شگرف معنوی و اخلاقیِ بقاع متبرّکه در روح و روان زائران و مجاوران، مایه توجّه دوست‌داران اهل بیت  به این کانون‌های نور و معنویّت و تبدیل آن مراکز مقدّس به جایگاه آرامشِ خاطر اهل ایمان و ساحتِ مناجات و التجاء به درگاه حضرت ربوبیّت شده است و ، آنجا را مأمنِ معنوی و آرامش‌گاه روحی خود برمی‌شمارند.

امامزادگان داروشفای معنوی زائران  خود هستند. یعنی شما وقتی به یکی از بقاع متبرکه و امامزادگان سراسر کشورمشرف می شوید چون مستقیماً و یا با واسطه به شجره طیبه نبوت و ولایت اتصال دارند.در حقیقت به یک درمانگاه وداروشفا مراجعه کردید: وجود مقدّس مولی­ الموالی، امیرالمؤمنین، علی‌بن‌ابی‌طالب می­فرمایند: «ذِکْرُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ شِفَاءٌ مِنَ الْعِلَلِ وَ الْأَسْقَامِ وَ وَسْوَاسِ الرَّیْبِ».نام اهل بیت شفای ناراحتی ها وناگواریها وناخوشیها ووسواس وشک داشتن ها.

رسول خوبیها حضرت محمد صلی الله علیه واله  فرمود: وَ أَحِبُّوا أَهْلَ بَیْتِی لِحُبِّی« اهل بیتم را به جهت دوستی من دوست بدارید».». لذا همان گونه که محبت پیامبر صلی الله علیه واله  واجب است،ابراز به محبت اهل بیت هم لازم است.

امامزادگان حق حیات بر ما دارند. اگر امروز ما شیعه هستیم و سر سفره قرآن و اهل بیت (ع) نشسته ایم به جهت حضور امامزادگان است. حضور امامزادگان عظیم الشان به کشورمان یک هدیه الهی بود و ما باید شکرگزار این نعمت الهی باشیم.

استاد سروری در ادامه گفت طبق ایه 36 سورهنور امامزادگان ما «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّـهُ ، أَن تُرْ‌فَعَ وَیُذْکَرَ‌ فِیهَا اسْمُهُ »

این بیوتی است که یاد خدا در آنجا زنده می شود.

یکی از راه­های سهل‌الوصول درتقرب به خداوند، توسل به اولیاءالهی است. تقوا‌پیشگان روح خود را با اسوه های معنویت وپرهیزکاری پیوند داده و در فضای قدسی امامان و امامزادگان، سبک بار پرواز می­کنند. خداوند کریم درآیه35 سوره مبارکه مائده می فرماید: «یا ایّها الّذینَ آمَنوا اتَّقواللهَ وابتَغُوا الیه الوَسیلَه»

بنا براین از پاکترین وسیله هایی که در زمره اولیاء الهی محسوب می شوند امامزادگانی هستند که در اکثر شهرها همچون نگینی می درخشند و روح معنویت را درکالبد مشتاقان خود می دمند.البته باید متولیان وگرداندگان امامزادگان متخلق به اخلاق حسنه باشند تا مردم از این مکانها روگردان نباشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۳۱
محمد رضا آسوده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی