اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دلیجان

سازمان اوقاف و امورخیریه کشور / اداره کل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی

اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دلیجان

سازمان اوقاف و امورخیریه کشور / اداره کل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی

اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دلیجان
شعار سال 1395 سازمان اوقاف و امورخیریه:
اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل
در مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه

به گزارش روابط عمومی اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دلیجان، حجت الاسلام محمد تقی کرامتی امام جمعه شهرستان دلیجان، در دیدار با رئیس اداره اوقاف و امور خیریه، هیئت امنای بقاع متبرکه واصحاب وقف ، که به مناسبت دهه وقف برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله ، شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام بر ترویج فرهنگ وقف در جامعه تاکید کرد و گفت: مسئولان فرهنگی باید در این راستا تلاش گسترده ای داشته باشند.

وی ضمن گرامیداشت دهه وقف و تقدیر و تشکر از دست اندرکاران و خیرین و واقفین افزود: تلاش های بسیار خوبی در راستای ترویج این فرهنگ و سنت حسنه و همچنین گرایش افراد به انجام این کار خیر در شهرستان دلیجان انجام شده که این مهم مرهون تلاش های رئیس اوقاف و همدلی و همکاری مسئولان فرهنگی است.

امام جمعه شهرستان دلیجان در ادامه با بیان اینکه همه به دنبال احیای فرهنگ وقف در جامعه هستیم، ادامه داد: این مهمترین وظیفه و رسالت ماست که از دیرباز بزرگان دینی و اهل بیت عصمت و طهارت بر آن تاکید فراوان داشته اند.

وی ادامه داد: ما باید فضا و شرایطی را در جهت احیای بیش از پیش این سنت حسنه فراهم کنیم تا شاهد آثار و برکات این سنت حسنه که به آن تاکید فراوان شده است در جامعه باشیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به فواید مادی و معنوی که وقف از برای دنیای اسلام و مسلمین داشته است اشاره کرد و گفت: حضرت علی علیه اسلام با دستان مبارک خود نخلستان هایی را برای رسیدگی به فقرا و نیازمندان و ایتام و همچنین تقویت بنیه مالی شیعیان ایجاد کرد.

حجت الاسلام کرامتی همچنین به تاسیس حوزه ی علمیه و مراکز دینی نیز اشاره کرد و افزود: بسیاری از حوزه های علمیه ما در سراسر کشور و حتی خارج از مرزها و به صورت خاص در عراق که مرکز ترویج و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام هستند با همین وقف ها تاسیس شده اند.

وی با اشاره به فعالیت های گسترده و تلاش های سازمان اوقاف در راستای احیا فرهنگ وقف در جامعه بیان کرد: قبل از انقلاب بسیاری از موقوفات به صورت ملک شخصی توسط افراد سودجو و حاکمان خودکامه در آمده بود که این مهم بعد از انقلاب اسلامی ایران بسیاری از آنها احیا شد و در سال های اخیر نیز فعالیت های گسترده ای در راستای ترویج این فرهنگ در جامعه انجام شده است.

امام جمعه دلیجان در ادامه به اجرای امینانه نیت واقفین تاکید کرد و گفت: این امر سبب شده که مردم اطمینان بیشتری پیدا کرده و به انجام وقف بپردازند.

وی اعتماد سازی و اجرای امینانه نیت واقفین را سبب زنده شدن فرهنگ وقف دانست و ادامه داد: مردم با توجه به عشق و علاقه ای که به فرهنگ دینی و اهل بیت دارند اگر بدانند  که آنچه سرمایه گذاری می کنند در جهت منویات آنها هزینه می شود قطعا از خود علاقه و اشتیاق برای انجام وقف نشان می دهند.

این مقام مسئول همدلی،همکاری و همراهی مسئولان فرهنگی، خیرین، فعالان فرهنگی و واقفین را ضروری دانست و بیان کرد: باید تلاش کنیم بحث فرهنگی وقف را جزء اولویت های برنامه های خود قرار دهیم.

وی ضمن تقدیر از خیرین و واقفین گفت: اموال و دارایی ما همه میرود و آن بخشی که وقف شود جاودانه و ابدی می ماند .

امام جمعه دلیجان وقف را یکی از منابع مالی مهم برای انجام کارهای خیر و خدا پسندانه در کشور دانست و ادامه داد: یکی از منابع مالی مهم که ماندگار است و می توان به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن به آن نگاه کرد مساله وقف است که بتوانیم از آن محل هزینه های جاری و عمرانی را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تبادل تجربیات فرهنگی مسئولان و فعالان فرهنگی تاکید کرد و اضافه کرد: این امر سبب انجام بهتر کارها می شود.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام محمد رضا آسوده، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرسان دلیجان نیز به ارایه گزارشی در رابطه به فعالیت های انجام شده در زمینه وقف پرداخت و گفت: وحدت و همدلی سبب پیشبرد بهتر امور فرهنگی در حوزه وقف و احیا موقوفات می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 461 موقوفه و 988 رقبه در شهرستان دلیجان به ثبت رسیده است، بیان کرد:از ابتدای سال جاری تا کنون نیز 7 وقف جدید نیز به ثبت رسیده است.

در این جلسه هر یک از مدعوین مطالبی را در راستای احیاء فرهنگ وقف و ترویج این سنت حسنه و همچنین گزارشی از بقاع متبرکه و فعالیت های فرهنگی و عمرانی انجام شده در آنها ارایه دادند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۰
محمد رضا آسوده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی