اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دلیجان

سازمان اوقاف و امورخیریه کشور / اداره کل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی

اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دلیجان

سازمان اوقاف و امورخیریه کشور / اداره کل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی

اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دلیجان
شعار سال 1395 سازمان اوقاف و امورخیریه:
اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل
در مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه

در این مراسم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت مردمی بودن مساجد به طرح مجلس در خصوص ادغام مدیریت مساجد با سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت و گفت: طرحی(حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه‌ها) در این رابطه به شورای نگهبان ارجاع داده شد که اوقاف را به تبدیل به سازمان «اوقاف، امور خیریه و مساجد» می‌کند که ما با آن مخالفت کردیم.
وی یادآور شد: در یکی از دیدارهایی که با جمعی از مسئولان خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، این موضوع را با ایشان مطرح کردیم که ایشان نیز به این نکته اشاره کردند که «اگر من هم در آن جلسه بودم همان طور که شما رای دادید نظر می‌دادم.»

آیت الله هاشمی شاهرودی همچنین در بخش آغازین سخنان خود با بیان اینکه تشکیل امور فرهنگی در کنار مساجد کار مهمی است اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توجه به قرآن هم در حفظ و هم در تفسیر و هم در تعلیم آموزش و هم در احیای این کتاب به عنوان ثقل اکبر کارهای زیادی صورت گرفت.
وی افزود: لازم است در همه امور نسبت به قرآن بیشتر اهمیت داده شود به ویژه در مصون نگه داشتن جامعه از هر گونه مشکل فرهنگی، انحراف، انحطاط و سقوط باید اساس کارها قرار گیرد.
هاشمی شاهرودی با تاکید براینکه قرآن کریم تنها کتاب آسمانی که در آن تحریف و تغییری ایجاد نشده است گفت: کتب آسمانی دیگر بیشتر نقل قول است و امروز به صورت تحریف شده و تغییر داده شده در اختیار مردم قرار گرفته است و این نعمت بزرگی در اختیار ماست که قرآن کریم بدون هیچ تحریفی تاکنون حفظ شده است.
وی افزود: قرآن کریم در هر عرصه و زمینه‌ای  مورد نیاز انسان است و در تکامل، رشد و توسعه انسان چه در بُعد اجتماعی و چه در بُعد فردی می‌تواند اثرگذار باشد و انسان را به سرعت تربیت کرد و سیرش را مضاعف کند.
هاشمی شاهرودی اظهار کرد: قرآن کریم کتاب ساختن انسانهاست تا به کمال حقیقت برسد و حقیقت وجودش را درک کند و بصیرت یابد. انسان اگر در کنار تلاوت به تدبر نیز بپردازد دیدش نسبت به همه مسائل تغییر پیدا می‌کند و خود را در محضر دیگری می‌بیند.
وی تصریح کرد:لازم است در تفسیرهای همراه و یا مختصری که در اختیار مردم گذاشته می‌شود آیاتی مورد توجه قرار گیرد که انسان را بیدار می‌کند.
هاشمی شاهرودی همچنین گفت: آنچه که در تاریخ بعد از بعثت رخ داده ساخت اسلام است و اگر اسلام نبود جاهلیت، بدبختی و توحش جور دیگری در جوامع ایجاد می‌شد.
وی ادامه داد: با همه تلاشهایی که از سوی دشمنان اسلام صورت گرفته با این حال قدرت قرآن به گونه‌ای است که توانسته تاریخ را تغییر دهد و اسلام را حفظ کند و در تمدن و توسعه اسلامی نقش آفرینی کند؛ قرآن کریم تمدنی عظیم ساخت که به واسطه آن علمای بزرگی را تربیت کرد.
نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تمسک جمهوری اسلامی به مفاهیم قرآن گفت: در قرن ما که تمدن عظیم مادی گرایی غرب گسترش یافته زمانی که ایران با استفاده از مفاهیم قرآن اسلامی شد تحول بزرگی در جهان ایجاد کرد و باعث بیداری اسلامی، احیاگری اسلامی و عظمت جمهوری اسلامی شد.
وی با تاکید بر اینکه بخشهای انسان ساز قرآن باید مورد توجه قرار گیرد گفت: بحث تفسیر و فهم معانی قرآن مهمتر از دیگر مباحث قرآن است؛ تدبر در آیات قرآن انسان را می‌سازد.
هاشمی شاهرودی با اشاره به اهمیت همراهی تفسیر و تدبر در کنار تلاوت قرآن گفت: اگر این همراهی صورت نگیرد باعث به وجود آمدن حجاب برای انسان می‌شود همان طور که برای سعودی ها حجاب ایجاد کرد و هر چند زیاد قرآن می‌خوانند و زمانی که قرآن تلاوت می‌کنند مساجدشان پر است اما این مسئله باعث بدبختیشان شده است؛ چرا که در قرآن تدبر نمی‌کنند.
وی با تاکید بر ضرورت تثبیت اسلام راستین در اذهان مردم گفت: اصل انقلاب نیز برای همین مسئله شکل گرفته است و نه برای طرح مباحث تند مذهبی.
هاشمی شاهرودی همچنین افزود: لازم است آیاتی که در مورد پیامبر(ص)، سیره و اخلاق ایشان و همچنین مسائل اعتقادی ما مطرح شده توجه بیشتری کنیم.
وی با اشاره به سوء استفاده جریان تکفیری از برخی از عبارتهای قرآن گفت: آنها آیات جهاد را در کنار هم قرار می‌دهند و به گونه‌ای ارائه می‌دهند که یک فرد اقدام تروریستی انجام می‌دهد.
هاشمی شاهرودی همچنین گفت: علاوه بر اهمیت تفسیر انتخاب موضوع تفسیر نیز مهم است و به نظر می‌رسد یکی از وظایف اصلی ائمه جماعات همین مسئله باشد.
نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ابن تیمیه و ابن وهاب با استفاده نادرست از مفاهیم قرآن جهان اسلام را به انحراف کشیده است و لازم است ما با ارائه درست مفاهیم قرآن اسلام ناب را تبلیغ کنیم و در کنار آیات سیره پیامبر(ص)و شان نزول آیات را نیز اضافه کنیم.
وی تفکر تکفیری‎ها را تحریف نقش قرآن عنوان کرد و افزود: مهم این است که نگذاریم از قرآن این گونه سوء استفاده شود.
نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به ضرورت توجه به آیات مربوط به ولایت گفت: این مباحث را باید به شکل صحیحش ارائه کنیم و از آن به نتیجه‌ مرجعیت اهل بیت(ع) برسیم. این امر با معرفی و تبلیغ سیره،تاریخ، روایات و کلام اهل بیت(ع) امکان پذیر می‌باشد.
وی با انتقاد از برخی جریان‌ها که به مقدسات دیگر فرقه‌ها اهانت می‌کنند، گفت: به جای کشمکش و عناد باید به یکدیگر احترام بگذاریم و با حرمت و متانت با یکدیگر صحبت کنیم.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تلاش دشمن برای افزایش اختلاف میان فرقه‌های مذهب اسلامی گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم فتنه اختلاف شیعه و سنی در حال افزایش است و به دنبال آن هستند که این فتنه را از خارج به داخل منتقل کنند.
وی با بیان اینکه اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی برآمده از آیات قرآن است، گفت: حمایت از محرومان و مسلمانان در قرآن آمده و جزء سیره پیامبر(ص) است.
هاشمی شاهرودی با بیان اینکه مقابله با طاغوت نیز از دیگر مفاهیم قرآنی است، گفت: امروز استعمار جدید و جنگ‌های نیابتی شکل گرفته که به نظر می‌رسد استعمار قدیم بهتر از این بود؛ چرا که در استعمار قدیم غنائم را تقسیم می‌کردند و بخشی از آن را به مستعمره می‌دادند اما امروز بدون استفاده از لشکرکشی و جنگهای نیابتی کاری می‌کنند که کشورها ثروت‌های خود را بیرون بکشند و به آمریکا بدهند و از آنها اسلحه بخرند تا خودشان را بزنند و نابود کنند.
وی در پایان اظهار کرد: اینکه کشوری مانند قطر چند میلیارد در سوریه و عراق برای خرید اسلحه خرج کرده معلوم نیست و خدا می‌داند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۳۰
محمد رضا آسوده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی